Volontärarbete:Visumproblem

Visum har varit ett evigt letande hit och dit för mig, Eftersom man inte är en vanlig turist som bara stannar i en-tre veckor, utan stannar i hela åtta veckor. Men man är heller inte någon som ska stanna och arbeta och TJÄNA PENGAR. För där i ligger det viktiga. Man behöver inget arbetstillstånd (arbetsvisum) om man ska volontärarbeta, man tjänar inga pengar.
 
Om du ska åka på en volontärresa som jag, skulle jag först och främst rekommendera dig att kolla med din organisation. De har ofta många volontärer som har haft samma problem som du har. Annars finns det hemsidor som beskriver alla regler, tex. landets officiella turisthemsida. (Seychellernas).
 
Det som gäller för mig har jag tagit reda på genom mina volontärkamrater, vi har en facebookgrupp där vi tar upp de problem vi stöter på, ofta har någon annan redan löst det, eller frågat organisationen!
Det som gäller är:
Jag kommer att få ett 90dagars visum vid ankomst på flygplatsen. Då måste jag ange kontaktuppgifter, anledning till resan och var jag bor. Jag kommer att ha anledningen turism/dykning och min vistelseort kommer att vara forskningsbasen. OM jag bara får en månads visum, vilket händer ibland, kommer jag att få fixa ett förlängt senare, och betala ca 100USD (ca 600sek) för blodtest och röntgen av överkroppen... Men huvudsaken är ju att man över huvud taget kommer in och kan stanna!
 
Lycka till!
I sommar ska jag skriva riktiga brev till människor, något jag inte gjort särskilt mycket sedan jag hade brevvänner från Sthlm och Gbg när jag var riktigt liten. Sommargäster som också skulle lära sig att skriva. Förrutom de stipendieansökningar jag skickat den senaste tiden då. Det kanske jag ska ta och skriva om någon dag!
Bilder härifrån
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0




Follow on Bloglovin